A könyvhöz Sarkady Kamilla írt bevezetőt:
Sarkady Kamilla:
A magyarországi pszichodráma története
Bevezető egy német nyelvterületről érkezett, mérföldkőnek számító
tankönyvhöz
Zeintlinger könyve 1991-ben jelent meg első ízben magyar nyelven.
A második kiadás kínálta ünnepi alkalom jó lehetőség arra, hogy
áttekintsük a magyarországi pszichodráma útját a kezdetektől napjainkig.
Jelenleg ezer körül van a Magyar Pszichodráma Egyesület bejegyzett
tagjainak a száma, vagyis bizton állíthatjuk, hogy ennyien feltétlenül
részesültek valamilyen formájú képzésben. A pszichodráma iránt
érdeklődők, a témával kapcsolatban állók köre jóval szélesebb,
ezért hitelt érdemlően kijelenthetjük, hogy ma Magyarországon
a pszichodráma az egyik legelterjedtebb, legkedveltebb személyiségfejlesztő
irányzat. A titok valószínűleg a módszer változatosságában, szabadságában,
ugyanakkor mélységében rejlik, mely játékos könnyedséggel csábít
a másik ember és önmagunk megismerésének kalandjára.
1. A kezdet
A magyarországi pszichodráma történetének első, jól meghatározható
évszáma 1963, amikor Pető András, neves magyar pszichiáter meghívására
Moreno Budapestre jött. (A történeti hűség kedvéért említjük,
hogy Morenónak ez valójában már a második találkozása az országgal,
miután az első világháború idején egy katonai kórházban dolgozott
itt.) 1963-ban Moreno, a román származású, Bécsben tanult orvos
már elismert, sokoldalú szakember, nevéhez kötődik a szociometria,
a csoport-pszichoterápia és a pszichodráma triádjának megalkotása
és elterjesztése; számtalan nemzetközi szakmai szervezetben működik,
folyóiratban publikál, tanít; az általa létrehozott Rögtönzések
Színházából nőtt ki a pszichodráma módszere.
Annak ellenére, hogy Moreno az Amerikai Egyesült Államokban és
ekkor már Európában is ismert ? mondhatjuk: világhírű ? volt,
két budapesti előadásán csak kevesen voltak jelen. Pedig akik
részt vettek az általa tartott pszichodráma bemutatón, tanúi lehettek
Moreno emberismeretének, annak a - varázslatnak - , ahogyan idegen
helyen, általa nem ismert emberekről és helyzetekből tudott mindenki
számára meglepő tényeket levonni.
A Gellért szállóbeli találkozón részt vett Mérei Ferenc is (Pintér
Gábor: Pető és Moreno? Pszichodráma Újság, 2002 tél). Amennyiben
valóban személyes megbeszélésre került sor, akár meg is fogalmazhatták
pszichodráma módszerük lényegét, melyek között felfogásbeli különbség
mutatkozik. Mérei úgy látta, hogy a dráma folyamán először a valóságos
epizódokat kell játékba fordítani, majd a játékot visszafordítani
a realitásba. Moreno ezt túl bonyolultnak találta, ő az egyenrangú
lejátszás híve volt. (Mérei: Moreno Magyarországon. Pszichodráma
Újság, 1991/1.)
Ez a pillanat történelmi jelentőségű volt a pszichodráma magyarországi
életében, mivel csírájában két tekintetben is magában rejtette
a későbbi vonulatokat:
- egyrészt a két karizmatikus és iskolateremtő ember, Moreno
és Mérei gondolkodásbeli eltérésében, amit a mai napig magán hordoz
a magyar pszichodráma közösség: a Mérei-féle, inkább a csoportot
középpontba állító, és az (überlingeni) Moreno-iskola protagonistacentrikus
hagyományát,
- másrészt egymás tiszteletében: ahogy a két nagy ?M? (Erdélyi:
Pszichodráma Újság 1991/1.) megbeszélte nézeteit, úgy törekszenek
egymás elfogadására az iskolájukhoz tartozó szakemberek.
2. A Mérei-iskola
2.1. Előzmények
Az említett találkozó után még mintegy évtizedet kellett várni,
mígnem az 1970-es években a Mérei tanár úr által vezetett Műhelycsoport
tevékenykedni kezdett.
A lassú kibontakozás több tényezőre visszavezethető. 1949-ben,
a személyi kultusz uralomra jutásának idején olyan politikai elnyomás
vette kezdetét, mely ideológiai alapon elítélte és teljesen megfosztotta
a működés lehetőségétől az addigi pszichológiai, mélylélektani
és pszichoterápiás tevékenységeket. Feloszlatták a pszichoanalitikus
egyesületet, ilyen tárgyú előadások nem hangozhattak el, a nagy
hagyományú Budapesti Iskola más irányzatokhoz tartozókhoz hasonlóan
- föld alá - került, az egyetemen nem folyt pszichológus képzés.
Bár az orvosoknak szabadságában állt a gyógyítás módjának a megválasztása,
mégis csak titokban folyhatott analitikus kezelés, de a félelem
légkörében a betegek is meggondolták, merjék-e vállalni a gyógymódot.
Az 1960-as évek legvégére kezdett lassan oldódni ez az egyoldalú
megítélés, már megjelenhettek analitikus közlemények, megindultak
a csoportpszichoterápiás próbálkozások, de az uralkodó pszichiátriai
szemlélet még mindig akadályozta a pszichoterápia terjedését.
Így érthető, hogy a pszichodráma meghonosítására irányuló kezdeményezések
sorra elvetéltek (ld. az Akadémiai Kiadónál 1986-ban megjelent
Pszichodráma című könyv Komlósi Piroska által írt Bevezetőjét,
illetve Tomcsányi Teodóra prehisztorikus Műhelycsoport leírását
a Pszichodráma Újság 1999. évi Ünnepi számában).
Az 1970-es években két fontos tényező készítette elő a pszichodráma
elterjedését:
- 1973-ban, majd 1975-ben Komlósi Piroska kezdeményezésére Jan
Malewski, a nagy szakmai gyakorlattal rendelkező lengyel pszichiáter
és (Hermann Imrénél képződő) pszichoanalitikus Magyarországra
látogatott és pszichodráma kiképző csoportokat vezetett, elsősorban
pszichológusok számára,
- 1974 októberében Hidas György és munkatársai elindították a
Pszichoterápiás Hétvégéket, válaszként a pszichológiát művelő
szakemberek és a lélektani ismeretek iránt érdeklődő, önismeretet
kapni vágyó értelmiség szellemi éhségére. A ?Pszichoterápiás Hétvége
identitást adott, összetartozás érzést, közös célt, avantgárd
szellemet? (Szőnyi Gábor: Csoport-pszichoterápia. CSAKIT és Csoport-pszichoterápás
Egyesület kiadása, évszám megjelölés nélkül). Érdekességként említem
? mert jellemzi a kor hangulatát ?, hogy a vezetőség politikai
megfontolásból a csoportanalitikus módszert ?verbális szabad-interakciós?-nak
nevezte el, hogy kifogja a szelet a politikai jellegű támadások
elől. Ebben a körülbelül egy évtizedig tartó mozgalomban a többféle
csoportmódszer között vezető irányzattá vált a pszichodráma.
1974-ben Mérei Ferenc pszichológus hallgatók számára vezetett
maratoni ülésben pszichodráma csoportokat Komlósi Piroskával együtt,
aki magával hozta a Malewskitől tanultakat. Egyre többen megismerkedtek
a pszichodráma módszerével, a Pszichoterápiás Hétvégéken a szakemberek
továbbadták egymástól ellesett, megszerzett tudásukat, így lassan
megérett az idő a csoportvezetők képzésére. Mérei Ferenc ? aki
ekkoriban az Országos Ideg és Elmegyógy Intézet, vezető pszichológusa
?, a fiatal pszichológus nemzedék tisztelt mestere ezt az igényt
elégítette ki, amikor 1975 novemberében csoportot hívott össze
a pszichodráma művelésére. Ebből lett a későbbi Műhelycsoport.
A tagságot olyan fiatal klinikai pszichológusok alkották, akik
többféle pszichoterápiás módszerben voltak járatosak, jórészt
egyazon munkahelyen (a ?Lipót?-on) dolgoztak és már tartottak
pszichodráma csoportokat olyan szakmai fórumokon, mint a Pszichoterápiás
Hétvége. ?A mi műhelycsoportunk elsősorban a pszichodráma kipróbálását,
gyakorlását, majd kimunkálását jelentette? csoportközpontú, szociálpszichológiai
ihletésű pszichodrámát dolgozott ki velünk.? (Erdélyi: A kísérletező
kedv nyomában. in: Mérei Ferenc Emlékkönyv. Bp, Animula, 1989)
Ezekben a találkozásokban benne volt annak az öröme, hogy a kiscsoportokra
az állam nem tudott befolyást gyakorolni, valamint az önismeret
és a tanulás iránti vágy, s egyszersmind az együttgondolkodás
élménye, az együttcselekvésből származó összecsiszolódás ereje.
(Láng Iringó: Beszélő Tükör. Pszichodráma Újság ünnepi szám, 1999)
A csoport a Tanár Úr nyugdíjba vonulása (1979) után egészen haláláig
működött (1986), több írás született a Műhelycsoport munkájából
vagy annak folytatásaként. Ezt fémjelzi Mérei F. - Ajkay K. -
Dobos E. - Erdélyi I. kötete: A pszichodráma önismereti és terápiás
alkalmazása (Budapest, Akadémia Kiadó, 1987).
2.2. Mérei pszichodráma módszere
- Az eljárás lényege a viselkedési indítékok tudatosítása, ?
konkrét helyzethez kötött? cselekvésvezérlésű megismerés, mely
önismereti és személyiségformálási csoportos gyakorlatok körébe
tartozik, mint ilyet terápiás célra is alkalmazzák.? (Mérei F.:
A pszichológiai labirintus. Bp., Magyar Pszichiátriai Társaság,
1989. 135. o.)
A dramatizáló játék - mint a csoportpszichoterápia - beszélgetéssel
indul, a csoporttagokat érdeklő, őket érintő vagy feszítő aktualitásokból.
Ezekben a vezető meglátja a csoport közös tudattalanjának szálát
az ?itt és most? helyzetben, és a csoporttag saját személyes élményéből,
a csoport tudattalanjából a helyzetre jellemző, de általánosabb
történetet keres, - buggyant - ki, mely színpadra vihető. A színpad
jelzésszerű: kialakítható a székek félkörbe rakásával, de a csoport
mindig ugyanazon a helyen játszik, jelezve, hogy kiléptek a csoport
realitásából. A drámai helyzetbe való átvitel történhet élményszinten,
az eredetitől eltérő általános formában is, például egy etikai
kérdés valamely irodalmi műből származó vagy a Bibliából kiemelt
jelenet szcenírozásával.
Ezután következik a szerepekre bontás ? ennek irányítása még
mindig a vezető hatásköre -, ahol többnyire a főszereplő kéri
fel a többi szereplőt. A főszereplő hordozza a csoport aktuális
problematikáját. A vezető beállítja a kezdőképet és ezzel megindul
a helyzet szabad alakítása, a rögtönzés. A játék a ?mintha? tartományában
folyik: aki indítást érez a belépésre, bármikor megteheti, a jelenlevők
aktuális érzelmeiből, hangulatából, egymáshoz fűződő kapcsolatából
alakul a történés. A játékmesterek - a vezető segítői - a helyzethez
implikált, de nem megjelenő szerepeket játszanak le vagy hátsó
hangként intrapszichikus történéseket képviselnek, például a lelkiismeret,
a csábítás vagy akár a racionalitás hangjaként, esetleg ezek egyszerre
történő megszólalásában. Egy játéknak többféle befejezése lehetséges
a játékos eltérő igényének megfelelően. A záróbeszélgetés témája
a csoporttagok játék alatti élményei, tapasztalatai. Itt kerül
sor a lejátszási többlet elemzésére, melyet a tagok a játék folyamán
szereztek. Befejezésként a csoport szólal meg. (Az összefoglaló
részt Mérei: A pszichológia labirintusa című könyvének 5.1.8.
fejezete tartalmazza.) Hangsúlyát tekintve tehát ez csoportcentrikus
módszer, mely elsősorban a csoportdinamikára épít.
2.3. Folytatás
Most időben némileg előreugrunk addig, amikor az überlingeni
pszichodráma már létezett Magyarországon. Az új, közvetlen forrásból
származó külföldi iskola léte termékenyítően hatott a hazai pszichodrámára,
amit több tény is igazol, egyebek mellett például:
- a Mérei-féle felfogás hívei fontosnak találták, hogy megtanulják
a protagonista játék vezetését is, ezért meghívták a Svédországban
élő, magyar származású Teszáry Juditot, aki magától Moreno feleségétől,
Zerkától tanulta a drámát. 1987-ben kezdett kiképző csoportokat
vezetni, első csoportjában Vikár Andrással, a másodikban Fedor
Bélával, a harmadikban Bakó Tihamérral dolgozott együtt.
- 1989-ben megjelent Ajkay K. ? Vikár A. ? Zánkay A.: Kísérlet
az egyén és csoportcentrikus felfogás ötvözésére a pszichodrámában
(Psychiatria Hungarica IV.3. 171-179. o.), melyben az eltérő iskolákhoz
tartozó irányzatok együttes, egymást kiegészítő kimunkálására
törekedtek.
3. A Moreno-iskola
3.1. Előzmények
A Moreno-iskola létrejötte Magyarországon Tomcsányi Teodóra pszichológus
nevéhez kötődik, aki maga is ? mint korábban a legtöbb pszichoterápiát
művelő szakember ? Mérei-tanítvány volt. A Műhelycsoportba szintén
meghívást kapott, de analitikusa nem javasolta, hogy párhuzamosan
két képzésen vegyen részt, így nem lett a Műhely tagja. Pszichodráma
iránti érdeklődése vezette el Moreno jó barátjához és közvetlen
tanítványához, Grete Leutzhoz, az überlingeni Pszichodráma Intézet
vezetőjéhez, aki hajlandónak mutatkozott kihelyezett magyar csoport
indítására. Vezetőnek a nála képződő magyar Bánffy Eszter (Innsbruck)
jöhetett számításba. Harminc év távlatából már-már felfoghatatlan,
hogy ha egyik oldalon van egy külföldi vezető, aki hajlandó indítani
egy csoportot, a másik oldalról pedig vannak komoly tanulni vágyók,
akkor mi akadálya lehet annak, hogy meginduljon a képzés. Mindenesetre
Leutz igenje és a pszichodráma csoport első találkozása között
két év telt el, nagyon sok szakmapolitikai diplomáciai lépéssel,
melyek egészen az akkori egészségügyi miniszterig vezettek. (Olvasható
a Pszichodráma Újság 1999. évi ünnepi számában a Tomcsányi Teodórával
készült riportban.) 1981-et írtunk, mire Bánffy Eszter vezetésével,
17 fővel megindulhatott az első hivatalosan engedélyezett, nyugati
kiképzővel futó pszichoterápiás képzés. A csoportban nemcsak a
klinikumban dolgozó pszichológusok, pszichiáterek, hanem más szakmák
képviselői, így pedagógus, lelkész, jogász is részt vettek.
Feltehetően a kivételezett lehetőség, valamint Bánffy Eszter
különleges szakmai tudása, érzékenysége révén nagyon magas hőfokú
csoportintimitás alakult ki. Évente 3-4 találkozásra került sor
5 napos blokkokban, az első színhely egy XIII. kerületi SZTK könyvtárában
volt. Eszter az überlingeni Moreno Intézetben működő Ernst Engelke
tanítványa volt, és pszichoanalitikus orientációjú drámát vezetett.
Egészen apró jelzésekből tudott a lényegre következtetni, fontos
volt számára a helyszín pontos berendezése, több lépéssel előre
látta a dramatikus intervenció következményeit. Sokat és mélyen
dolgozott szimbólumokkal, álomjátékai felejthetetlenek. Fontos
volt számára a ?vörös fonál?, vagyis a folyamatanalízis feldolgozása.
Ezt a csoportot hivatalosan az 1980-ban alakult Magyar Pszichiátriai
Társaság engedélyezte, melynek első elnöke Juhász Pál volt. 1984-ben
kellett volna megadni a felsőfokra az ismételt javaslatot, de
a Társaság újabb elnöke, Szilárd János noha nem utasította el,
mégsem írta alá a kérvényt, így a csoport életében hosszabb szünet
következett. Tényleges oka nem ismeretes, többféle feltételezés
megfogalmazódott, talán politikai háttere volt. Végül a felsőfokú
csoport megindítását Tomcsányi Dóra a Magyar Pszichológiai Társaságnál
kérvényezte, ahol a Társaság vezetősége, Komoly Judit és Bagdy
Emőke segítségével folytatódhatott a képzés. Új vezetőt kellett
keresni, és a választás a szintén magyar származású, Németországban
élő Mävers Ildikó személyére esett. Ildikó új értékeket hozott
be a csoportvezetésbe: hangsúlyos lett a keretek tartása, a csoporttagok
egymáshoz fűződő viszonya, a testtel való bánni tudás, a vezető
külső megjelenése, a konfrontálni tudás, a transzparencia. Mävers
Ildikó ez után a felsőfokú csoport után még két kiképző csoportot
indított. Az első generáció tagjai úgy lettek kiképzők, hogy Ildikó
második, önismereti csoportjába társultak egy-egy képzési blokkban,
mint koterapeuták.
3.2. Moreno protagonistacentrikus pszichodráma módszere
Moreno terjedelmes irodalmi munkásságot hagyott maga után, mégsem
lehet azt mondani, hogy fogalmi rendszere tudományosan kidolgozott,
megalapozott lenne. Zseniális elme, telve eredeti ötletekkel,
messianisztikus elvárásokkal, de saját írásain belül is gyakori
az ellentmondás. Az egységes elméleti alap hiánya ellenére módszere
hatékony; később tanítványai kezdték meg a tudományos jellegű
feldolgozást. Talán ezzel a ténnyel is összefügghet, hogy Moreno
nagyon nyitott volt arra, hogy változtassanak, módosítsanak módszerén,
és nem kívánta ?szabadalmaztatni? a saját elképzelését. A gazdag
repertoárból most egyetlen jellemzőt, az iskola középpontjában
álló protagonistacentrikus játékot mutatom be, mely a legnagyobb
különbség a Mérei-iskolához képest.
Megjegyzendő, hogy itt is van csoportjáték: a csoport dinamikájának
játékba fordítása, szociodráma vagy szociometria felállítása ?
de nem ez áll a középpontban.
A felmelegedést, a ?warming up? fázist sokféle technikával lehet
indítani, imaginációk, asszociációk, találkozások, mozgások segítségével.
A verbális bejelentkező körben a csoport előző alkalommal játszó
protagonistája ad visszajelzést (ha nem az első ülésről van szó),
a csoport tagjai pedig beszámolnak aktuális élethelyzetükről,
érzéseikről, konfliktusaikról. Ebben a szakaszban dől el, hogy
mivel folytatódik az ülés, egyéni vagy csoportmunkával.
A protagonista játékos személyéről szociometrikus szavazással
dönt a csoport. A pszichodramatikus promenádon a vezető és játékosa
a csoport körében sétálva, egymásra hangolódva, közösen keresik
meg a kezdőjelenetet, mely kapcsolatban állhat feltett kérdésével.
Ezután megindul egy különleges hangulatú utazás, ahol a protagonista
emlékeinek fonalán visszafelé haladunk a tér és idő szürreális
világában, egy vagy több kulcsélményt keresve. A színpadnak nincs
állandó helye: ott van, ahol a játékos kijelöli. Jelzésszerűen
berendezzük a teret, figyelve arra, hogy a megjelölt tárgyak érzékletes
emlékezete segítse a protagonistát a további felmelegedésben.
A játékos behívja a csoportból az élmény megidézése szempontjából
fontos szereplőket (antagonistákat, segédéneket), pontosan bemutatja
őket, és szerepcserékkel előjátssza, hogy emlékezetében hogyan
maradt meg az eljátszásra váró jelenet. Innen több úton haladhatunk
tovább, míg a játékos eljut a konfliktus mélyebb, nem tudatos
rétegeihez, ami katarzis- vagy evidencia-élményhez vezet. Ezzel
az élménytöbblettel hozzuk vissza a regresszióból a protagonistát,
aki felnőttként fejezi be a játékot. A terápiás cél eléréséhez
számtalan technikát alkalmazhatunk, mint például többletrealitás,
tükör stb.
A lezárást a feldolgozó körök segítik: az élménymegosztás (sharing),
az antagonista szerepből való visszajelzés (szerep-feedback),
és a csoporttagok azonosulásának köre (identifikációs feedback).
Képzés esetében a folyamathoz tartozik az ún. folyamatanalízis,
melyben a dinamikus összefüggésekre, a csoporttagok egymáshoz
fűződő viszonyának változására, a csoporttörténések hátterére
derülhet fény.
3.3. Folytatás
Az 1980-90-es évek fordulója számtalan új lehetőséget hozott,
új kapuk nyíltak meg. Ezek egyike a mentálhigiénés posztgraduális
képzés, mely előbb a Vezetőképző, a Nemzeti Egészségvédelmi Intézet,
majd a Magyar Testnevelési Egyetem, jelenleg a Semmelweis Egyetem
Mentálhigiéné Intézetének a keretei közt működik (igazgató: Tomcsányi
Teodóra). Itt a pszichodráma alkotja a képzés önismereti blokkját.
Ez azt jelenti, hogy az überlingeni Moreno-módszer friss kiképzettjei
egy akkreditált képzés keretei közt alkalmazhatják a pszichodrámát.
A mentálhigiénés képzés pszichodráma-vezetői rendszeres intervízióban
és műhelymunkában vesznek részt, melyet neves külföldi dramatikusok
gazdagítanak tematikus blokkokkal vagy szupervízióval (mint Reinhard
Krüger, Doris Immich). A hallgatók körében közkedvelt ez a módszer,
többen szívesen vállalkoznak arra, hogy a mentálhigiénés képzés
befejezése után maguk is megtanulják a pszichodrámát, így multiplikátor
szerepet kapnak.
1989-ben Amsterdamban megalakult a Psychodrama Institut für Europa
(PIfE), Mävers Ildikó vezetésével. A Grete Leutz által vezetett
Überlingeni Moreno Intézetből vált ki azzal a céllal, hogy tapasztalatcserét,
szakember képzést biztosítson elsősorban a kelet-európai országok
számára, a kultúraközi együttműködés lehetőségeit keresve. Megindulásától
kezdve rendelkezett magyar szekcióval, első szóvivője Frenkl Sylvia
volt. Első konferenciájukat 1991 augusztusában tartották Budapesten,
száznál több résztvevővel, majd 1993-ban Szófiában, ahol már 260
dramatikus vett részt. Jelentős volt még az 1994-es, Salgótarjánban
megrendezett Pszichodráma és családdinamika című nemzetközi kongresszus.
A PIfE Magyar Egyesület 1995 májusában alakult meg, gyakorlatilag
azonban 1989-től párhuzamosan két pszichodráma egyesület működött
úgy, hogy ugyanazok a kiképzők dolgoztak mindkettőben. Nyilvánvaló,
hogy két, részben azonos célú, részben azonos érdekeltségű, azonos
tagokkal rendelkező egyesület egymás melletti működése felesleges,
ebből feszültségek is adódtak. (Különbség, hogy míg a PIfE egyik
fő célja a kelet-közép-európai országok elérése, a magyar egyesület
egyik fő törekvése a kétféle gyökerű pszichodrámacsoport összefogása
volt.) A helyzet úgy alakult tovább, hogy a PIfE nem kapta meg
az engedélyt a Pszichoterápiás Tanácstól a hivatalos képzőhellyé
váláshoz, így a PIfE Magyar Egyesület lassan elhalt.
4. A Magyar Pszichodráma Egyesület
1989-ben végzett Mävers Ildikó első felsőfokú csoportja, így
két pszichodráma iskola jelent meg a hazai pszichoterápia világában:
igazi testvérrivalizációs helyzet alakult ki. Mérei tanítványai
joggal érezhették fontosságukat: gyökereik Malewskin keresztül
a pszichoanalitikus iskoláig nyúlnak vissza. Jelentős tapasztalatuk
volt a klinikumban, a Műhelycsoportban kidolgozták a Mérei-módszert.
A Moreno-iskolához tartozók 8 év kemény tanulás során, közvetlenül
az elevenen fejlődő nyugat-európai dramatikus élet szakembereitől
sajátították el a pszichodramatikus tudást; szakdolgozatukat megvédve
jogosan érezhették magukat Moreno közvetlen örököseinek. Ebből
a feszült helyzetből sikerült mindkét félnek győztesen kikerülnie:
egyesüléssel, erősségeiket összeadva sor került egy egységes Magyar
Pszichodráma Egyesület megalakítására.
4.1. Előzmények
Közvetlen előzményként meg kell említeni, hogy a Magyar Pszichiátriai
Társaság Csoportterápiás Munkacsoportja létrehozott egy társaságon
kívüli Csoportpszichoterápiás Tanulmányi Bizottságot (titkár:
Fonyó Ilona), és ajánlás formájában standardeket dolgozott ki.
Ilyen ajánlás volt például, hogy csak a Bizottság által feljogosított
szakember végezhessen képzést és vezetést. Itt fogadták el ? hatalmas
viharok után ?, hogy ne csak orvosi vagy klinikai pszichológus
diplomával lehessen elsajátítani a professzionális csoportvezetést.
(Aktriport Tomcsányi Teodórával, Pszichodráma Újság 1999. évi
ünnepi szám)
4.2. Megalakulás
Sok tárgyalás és egyeztetés után, melyekben Tomcsányi Teodóra
vezető szerepet vitt, 1989. november 26-án a XIII. kerületi HÍD
Családsegítő Központban, mintegy 60 fő jelenlétében került sor
a Magyar Pszichodráma Egyesület alakuló ülésére. A tisztségviselők
megválasztásánál fontos volt, hogy mindkét irányzat megfelelő
létszámmal képviseltesse magát (elnök: Tomcsányi Teodóra, helyettese:
Erdélyi Ildikó, titkár: Harmatta János, TB elnök: Pál Mária, alapító
tagok száma: 63, pártoló tagok: 43).
Az alakuló ülés fontos eseménye volt, hogy jelen volt Grete Leutz,
és a résztvevők pszichodramatikusan felidézték Mérei Ferenc alakját
is.
Az Egyesület megalakulása valóban életbevágóan fontos volt, így
és csak így lehetett megvédeni a pszichodráma önállóságát. A tartalmi
munkát az első időben ankétok szervezése tette ki, melyeknek kifejezett
célja az volt, hogy a két irányzat képviselői ismerkedjenek egymással
és a közös élményeken keresztül egyre közelebb kerüljenek egymáshoz.
(Az első ankét szervezői: Vikár András, Csúsz Klára; másodiké:
Gallus Klára, Rapcsányi Éva, Tomcsányi Teodóra, Bagotai Tamás,
Kiss György Ádám; a harmadiké: Pap Zsuzsa, Sarkady Kamilla, Benyovszky
István.) A folyamat később szakmai estek (házigazda: Bakó Tihamér
? Marik Ágnes), illetve a Pszichodráma Arcképcsarnok keretei között
élt tovább. Érdekes folytatást jelent a Vikár András kezdeményezte
Pszichodráma Műhely sorozat, mely szakemberek és nem szakemberek
előtt egyaránt nyitott, célja a pszichodráma speciális kérdéseiben
való elmélyülés.
Az első három év alatt született meg a Tanulmányi Bizottság által
kidolgozott Tanulmányi Rend, melyet több eltérő modellből kellett
összeállítani. A jelenből visszatekintve elmondható, hogy ez nagy
jelentőségű alapkőletételnek bizonyult, mellyel sikerült megalapozni
a pszichodramatikusok képzését. Megújítására 1998-ban került sor.
Idővel létrejöttek az Egyesület jogi és működési keretei is.
Második elnöke Pintér Gábor lett (1992?95), majd három egymás
utáni ciklusban Vikár András (1995?2004). Az Egyesület 2004-ben
választott elnöke Kökény Veronika lett.
Tagjai és kiképzettjei az Egyesületen belül, de azon kívül is
széles körben alkalmazták a pszichodrámát: terápiában, önismereti
csoportokban, képzésben, szervezetfejlesztésben. A pszichodráma
módszer elfogadott a pszichoterapeuta szakvizsga részeként is.
4.3. Pszichodráma Újság
Az Egyesület nevéhez kötődik a Pszichodráma Újság megjelentetése,
az első számot 1991-ben nyomtatták. Ma már ez ?történelem?, melyet
újraolvasva megható érzékelni, ahogyan Moreno és Mérei megjelenik
a tanítványok visszaemlékezéseiben.
A lapot 1998-ig Kiss György Ádám szerkesztette (9 szám), attól
fogva Kökény Vera. Rendszeresen közöl interjúkat a pszichodráma
prominens személyiségeivel (például Mävers, Teszáry, Zerka Moreno,
P. és D. Fontaine, Max Clayton), visszaemlékezéseket, híreket,
esetismertetéseket, hirdetéseket, aktualitásokat.
1999-ben megújult az Újság, évente 4 alkalommal jelenik meg,
mintegy 60?70 oldalon. A hagyományosnak mondható rovatok mellett
egyre nagyobb szerepet kapnak a tudományos igényű írások, esszék.
Újabban elektronikus úton is elérhető (www.pszichodrama.hu).
4.4. Pszichodráma alaptankönyv
Ennek az első három évnek nagy eredménye, hogy sikerült egy olyan
német pszichodráma munkát találni, melyet immár mintegy másfél
évtizede joggal nevezhetünk a pszichodrámaképzés alaptankönyvének.
Aligha van olyan magyarországi pszichodramatikus, akinek ne K.
Zeintlinger: A pszichodráma-terápia tételeinek elemzése, pontosítása
és újrafogalmazása J. L. Moreno után című műve lett volna az egyik
legfontosabb segédeszköze. Az olvasó ennek a második, nyelvileg
lektorált kiadását tartja kezében. (A "hőskorban" örültünk,
hogy valahogy ki tudtuk adni a könyvet, lektorálási költségre
messze nem futotta, és a szerző is honorárium nélkül engedélyezte
az első kiadást.)
4.5. Kongresszusok
Az Egyesület tevékenységéhez hozzátartozik a kongresszusok szervezése,
mely megmozgatja a pszichodramatikus társadalmat, lehetőséget
ad új kapcsolatok kialakulására, új vezetők bemutatkozására.
1992. május: Társadalmi tér mint a spontaneitás színpada ? Budapest
1994. április: az Egyesület egy napot kapott a Magyar Pszichológiai
Társaság országos Konferenciáján ? Debrecen
1995. április: Kezdetben volt a tett ? Debrecen
1998. április: Pszichodráma a gyógyításban, nevelésben, művészetekben,
szervezetekben az ezredfordulón ? Debrecen
1999. november: Ünnepi Tükör: 10 éves a Magyar Pszichodráma Egyesület
? Budapest
2001. március: Promenád az új évezredbe ? Budapest
2002. november 29-30.: Szép Új Világ ? Budapest
2004. október 1-2.: Összeválva ? szétfonódva ? Budapest
A kongresszusokon számos, valóban a szakma meghatározó személyiségének
számító híresség megjelent, mint például: Marcia Karp, Feldmár
András, Jaacov Naor, Anne Ancelin-Schützenberger, Chantal Neve-Hanquet.
A kongresszusokon kívül többen vállalkoztak egy-egy workshop
tartására, mint például Zerka Moreno 1999-ben, de talán Max Clayton
hagyta a legmélyebb nyomot a magyar pszichodráma életben. Clayton
maga is közvetlen Moreno-tanítvány, Ausztráliában él, és Zánkay
András meghívására több alkalommal tartott hosszabb-rövidebb képzést;
munkájában a szerep kap kiemelt helyet.
4.6. ?Pszichodráma a gyakorlatban?
Amint az évek folyamán egyre emelkedett a képzésen résztvevők
száma, úgy növekedett az igény, hogy elérhető szakirodalom álljon
rendelkezésre. Ezzel párhuzamosan a felsőfokú hallgatók diplomamunkáiban
gazdag elméleti és gyakorlati anyag gyűlt össze, szinte kínálva
magát, hogy közkinccsé váljon.
Ezt a kettős igényt vette észre Zseni Annamária, aki 1996 és
2001 között évente kiadott egy gyűjteményes kötetet szakdolgozatokból
és tanulmányokból Pszichodráma a gyakorlatban sorozatcímmel. (A
kötetek: 1. Játékban felnőni, 2. Megélni ? túlélni, 3. Téglánként
a házat, 4. A ház tovább épül, 5. Lakjuk a házat, 6. Ligetünk.)
A sorozat a MPE és a PIfE égisze alatt, az ANIMULA kiadásában
jelent meg.
A kötetben megjelenő témákat a sokoldalúság jellemzi, így szó
van a serdülők és fiatalkorúak drámájáról, gyász-feldolgozásáról,
az ellenállás elméletéről és gyakorlatáról, a szerepről, a klinikumban
megjelenő kérdésekről és a dráma speciális területeiről. A szerzők
körében már nemcsak az elsőgenerációs dramatikusok vannak jelen,
hanem megjelent mellettük tanítványaik sora is, jelezve, hogy
a stafétabot továbbadható.
4.7. A Magyar Pszichodráma Egyesület hivatalos külföldi kapcsolatai
Az IAGP-nek (Nemzetközi Csoportpszichoterápiás Egyesület) ? melyet
még Moreno alapított 1954-ben ? 1994 óta vagyunk a tagja.
Előbb az ESCOPE tevékenységében ? a képzések és nemzetközi egyeztetések
fórumán ? vettünk részt, majd az ennek kapcsán alakuló FEPTO (Európai
Pszichodráma Kiképző Intézetek Szövetsége) alapító tagja lettünk
1997-ben. Két szavazati jogunk van.
2000-ben Budapesten került sor a 8. FEPTO találkozóra, összekötve
a Mérei Emlékkiállítással.
4.8. Variációk a pszichodrámára
A klasszikus önismereti és terápiás formán túl a pszichodráma
rendkívül gazdag és sokféle megnyilvánulásra ad lehetőséget. Most,
noha kissé talán szubjektíven válogatva, ezek közül mutatunk be
néhányat, amelyek az Egyesület keretében külön Munkacsoportként
is működnek.
A Rögtönzések Színháza
Pszichodramatikus forrása Morenóhoz köthető, akinek a múlt század
20-as évei elején Bécsben, a Maysedergasse 2-ben levő lakásszínházában
a színészek a nézők által elmesélt történeteket adták elő ? rögtönözve.
Volt egy játékmester, aki összefoglalta a hallottakat, és a nézők
beléphettek szereplőként, változtatva, gazdagítva az eseményeket.
Ezt a hagyományt az 1970-es években Jonathan Fox, Moreno tanítványa
új életre keltette, megalapítva New Yorkban az első playback színházat.
Magyarországon Kiss György Ádám nevéhez fűződik az első ilyen
jellegű színház, mely eredetileg az Egyesület 1. kongresszusára
szerveződött 1992-ben. Az előadás annyira sikeres volt, hogy a
társulat hosszú évekre együtt maradt. A játékosok pszichodramatikusok,
nyilvánvalóan ennek is szerepe lehetett abban, hogy megtalálták
azt a lélektani többletet, ami akkor is katarzishoz vezetett,
amikor a mesélő veszteségről számolt be. (Bakó Tihamér: Önkifejező
és Kreatív Színházi Műhely. Bp., Psycho Art, 2003) Sikerüket jelzi,
hogy olyan rétegműsort működtettek az értelmiség számára, amely
a budapesti műsorkalauzban is rendszeresen megjelent.
Elmondható, hogy Magyarországon ma már a rögtönzések színházának
több variációját valósítják meg színgazdag pszichodramatikus csoportok.
Bibliadráma
A mai bibliadramatikus megjelenítések gyökerei szintén megtalálhatók
Moreno pszichodrámájában, így az axiodrámában vagy az Atya Testamentuma
című profetikus ihletésű himnuszában.
A bibliadráma a Biblia történeteinek, szövegeinek dramatikus
megjelenítését jelenti csoportos keretben, de szabadon, rögtönzéses
jelleggel, a résztvevők saját igényének megfelelően előadva. A
műfajt Tomcsányi Teodóra telepítette hazánkba németországi tapasztalatai
alapján; első bibliadráma csoportját az 1990-es évek elején tartotta
a HÍD CsSK-ban. Ettől az időtől kezdve a mai napig Sarkady Kamilla
és Nyáry Péter rendszeresen tartanak ilyen csoportokat, és a tapasztalatok
összegzéseként megindították a pszichodráma alapú bibliadráma
képzést, 2006-ban végez az első kiképzett csoport.
A Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézete beépítette lelkigondozó
továbbképzésébe a pszichodramatikus bibliadrámát. A teológiai
végzettségű csoporttagoknál nagyon hatékonynak bizonyult a ?pszichodramatikus
kérdés, bibliadramatikus válasz? módszere. Így első alkalommal
került sor arra, hogy egy államilag akkreditált képzésen a bibliadráma
képviselje az önismeretet.
Gyermekpszichodráma
Kende Hanna Franciaországból hozta haza a gyermek-pszichodramatikus
képzést, a körülötte levő fiatalok örömmel tanulják tőle a módszert,
képzését az Egyesület elfogadta. Különösen a Nevelési Tanácsadó
szakembereinek biztosít jól alkalmazható csoportterápiás módszert.
6. Befejezés
Miután röviden áttekintettük a magyar pszichodráma útját ? melyhez
még számtalan fontos és valóban említésre méltó történést kellene
hozzátennünk, például a magyar pszichodramatikusok külföldi kiképzőcsoportjait
?, forduljunk a jövő felé és fogalmazzuk meg azokat a kérdéseket,
melyekre az idő és a kollegiális együttműködés hozhatja meg a
választ:
- meddig növelhető az Egyesület létszáma úgy, hogy az intimitás,
a személyes ismeretség még megmaradjon?
- mi jelenthet pszichodráma karriert a pszichoterapeutáknak és
mit jelent a nem pszichoterapeutáknak?
- hogyan segíthetjük a kezdő dramatikusokat a pszichodráma karrier
felé?
- hogyan lehet megőrizni a pszichodráma elért értékeit, megszerzett
identitását, kimunkált egységét?
- hogyan lehet és kell bővíteni a pszichodráma növekedését és
terjedését változó világunkban?
- hogyan lehetne kutatásokat kezdeményezni a pszichodráma területén,
gazdagítani az elméletet, érdekeltté tenni a szakembereket ebben
az irányban?
- hogyan támogathatjuk e felelős képződést abban, hogy a pszichodramatikus
szaktudás mellett emberségünk is még több segítséget kaphasson
a fejlődéshez?
Jóleső érzéssel állapíthatjuk meg, hogy az évtizedekkel ezelőtt
elültetett facsemete mára sudár fává növekedett. Mégsem dőlhetünk
kényelmesen hátra, hanem jó gazda módjára állandóan szemmel kell
tartanunk, ápolnunk kell, hogy árnyékot adjon és bő termést hozzon.