|
|
Csoportok évente indulnak minden
szeptemberben
Jelentkezhetsz telefonon vagy emailben.
Egyeztetett időpontban találkozunk szeptember elején,
hogy személyesen is megismerjük egymást.
A csoport színvonalas környezetben, Budapest központjában
van. |
|
|
|
|
|
|
- Elbeszélt
világ - megélt világ
Amikor Moreno a bécsi játszótereken játszani hívta a gyerekeket,
még nem tudta, hogy egy gyógyító módszerhez gyűjt tapasztalatokat.
TOVÁBB
- Érzelemfejlesztés
A teremben csend lett. Aztán valaki indulatosan megszólalt.
Elege lett, mondja, hogy folyton a ráfigyelésről beszéljenek,
csak úgy általánosan.
TOVÁBB
- Dráma.
De mi lesz a vége?
A munkaerő-piaci válság negatív hozadékaitól, ha önerőnkből
nem megy, szakember segítségével szabadulhatunk meg.
TOVÁBB
- Csoportterápia
és pszichodráma gyermek és serdülőkorban
A modern csoportterápiák eredetileg abból az egyszerű,
praktikus megfontolásból születtek, hogy egy vagy két
terapeuta egységnyi idő alatt több pacienssel tud egyszerre
dolgozni, mint egyéni terápiában.
TOVÁBB
|
|
|
|
|
|
Érzelemfejlesztés
- benyomások a pszichodrámáról 1.
|
A teremben csend lett. Aztán valaki indulatosan megszólalt. Elege
lett, mondja, hogy folyton a ráfigyelésről beszéljenek, csak úgy
általánosan. A résztvevők hallgatják, a csoportvezető néhány kérdést
tesz fel neki. A felszólaló csakhamar saját élményéről mesél:
- Mert az én férjem minden nap elvisz autóval munkába, de a lányunk
hiába kéri, olyankor mindig elfoglalt. Aztán sír, hozzám fordul
és tanácstalan vagyok. Azt sem tudom, mit mondjak ilyenkor a férjemnek.
A csoportvezető megkéri, "rendezze meg" ezt a jelenetet,
válasszon helyszínt, szereplőket. Tanítsa be őket az apa, a lánya,
a számítógép és végül saját szerepére. Kezdődik a játék. A betanított
szereplőket kívülről szemléli a protagonista, a kezdeményező főszereplő,
s hamarosan sokkal világosabbá válik számára, mit érzett akkor,
mit érzett a lánya és férje - és közelebb kerül a megértéshez,
megoldáshoz.
A fenti jelenet jellemző részlet egy nyilvános pszichodráma csoport
találkozásából Márkus Etelka: Konfliktusok és pszichodráma c.
írásában. Jellemző ugyan, de a jelenetből nehéz pontosan megmondani,
mi is valójában a pszichodráma. Olyan módszerről van ugyanis szó,
amelynek lényege a szerepjáték, a különféle társas interakciók
- legyenek akár tényleges vagy absztrakt személlyel - többszöri
újrajátszása más-más szerepekben és ennek révén a felek akcióinak
megértése. Drámáról van itt szó, nem csupán beszélgetésekről,
melyben a szavak mellett azonos hangsúllyal jutnak kifejezésre
és csapódnak le a mindenféle mozdulatok, indulatok, érzések is,
egyszóval az ember egész valója.
A módszer sikeres alkalmazásának alapvető feltétele az őszinteség
és a hozzá szorosan kapcsolódó bizalom. Őszinte vagyok a többiekkel,
mert nekem, illetve a célnak jó, mert jobb akar(ok) lenni. Bízom
bennük, hogy nem élnek vissza az őszinteségemmel, azaz pl. nem
adják ki másnak titkaimat. Ennek csoportszintű ösztönösségéhez
persze idő kell. Az őszinteség nemcsak szavakban, hanem érzésekben,
indulatokban, gondolatokban, tettekben is meg kell, hogy jelenjen,
sőt, mindezek időzítésében, a spontaneitásban is.
Dráma közben ténylegesen sohasem csak egyvalakiről van szó: a
többiek szerepvállalása - akár tényleges szereplőként, akár utólagos
kommentárok, kapcsolódó saját élmények formájában - mindenki számára
hatalmas jelentőségű. Mindenki játékai (hiszen minden jelenetet
minden szereplő szemszögéből lejátszanak) és aktív részvétele
fontos minden más egyén, "megrendelő" (azaz pl. szervezet)
fejlődése szempontjából.
Drámát vezetni nem egyszerű, hosszú tanulás és gyakorlás szükséges
hozzá. Tudni kell, mikor melyik pszichodramatikus technikának
- mélyinterjúnak, tükrözésnek, szerepcserének, belső hangok felerősítésének
- mikor van a helye. A megfelelő alkalmazás azonban rendkívül
hatásos. A játék utáni reflexiós fázis (amikor visszajelzéseket
kapunk játékunkról) közelebb viszi a megoldáshoz a protagonistát,
azt, akinek a problémáját feldolgozták.
A pszichodramatikus módszer használható önismereti képzésben,
szervezetfejlesztés részeként, valamint az itt külön nem tárgyalt
komplex pszichoterápiában és színházi drámában (rögtönzések színháza,
playback-színház). A különféle alkalmazási területeken a módszer
más-más kapcsolatokat jelenít meg, de mindig aktív szerepjátékkal
elősegítve a szereplők tényleges, őszinte szándékainak feltárását.
Az önismereti dráma elsősorban a főszereplő családi-közösségi
hátterét, emberi kapcsolatait, szociális atomját térképezi fel
és teszi láthatóvá, s aztán ezek révén tudja elhelyezni magát
a világban és kialakítani magáról egy reális képet. Inkább felismerésekkel
szolgál, ami után a konfliktusokra, problémákra már az egyén tovább
gondolkodva saját maga találja meg a megoldást, de legalábbis
eljut a megértésig, elfogadásig. A dráma legfontosabb önismereti
eredménye épp ez a felismerés, elfogadás, ami egyben saját magunk
emberi mivoltának elfogadását is jelenti. Természetes, hogy vannak
problémáink, ezek nélkül az élet nem menne előre, hiszen mi nem
tudnánk növekedni. A személyiség érettségének, felnottségének
az egyik legfontosabb jellemzője épp az, hogy tudja kezelni e
problémákat, s nem próbálja félretolni azokat. Az önismereti dráma
alkalmas továbbá rejtett tehetségek feltárására is.
Vállalati gyakorlatban a dráma legfontosabb használati területe
a szervezetfejlesztés. Ebben az esetben a kérdésekkel "terhelt"
főszereplő nem egy valaki, hanem maga a szervezet. Dramatikus
eszközök segítségével feltárhatók a szervezetben meglévő funkcionális,
kommunikációs zavarok, hatékonyságot hátrányosan befolyásoló elemek,
például a munkatársak rossz közérzete. Az egyéni játék helyett
itt inkább a csoportos együttműködés kerül előtérbe. A különféle
helyzetek modellezése igen informatív azon szervezetfejlesztéssel
foglalkozó szakemberek számára, akik a diszfunkcionális muködés
megszüntetését nem csupán a munkatársak ide-oda helyezésében,
esetleg elbocsátásában látják. De a munkatársak is nyernek belőle
saját maguk és szervezetük óhatatlanul is jobb megismerése, a
bizalom légkörének kiterjesztése révén.
Érdemes élni ezzel a módszerrel, mely a résztvevők - legyenek
akár hús-vér emberek vagy absztrakt "nem-természetes"
személyek - legteljesebb figyelmére és aktivitására épül, így
sokszorozva meg a drámavezető erőfeszítéseit. Kissé ósdinak és
porosnak tunik azt írni, hogy használata révén "többek, gazdagabbak,
érettebbek" lehetünk. Pedig ez így igaz.
|
|
|
|
Justin Móni
textilművész,
terapeuta
Telefon:
20/294-8268
este 6-8-ig
E-mail:
jusmo@freemail.hu
Kapcsolatvelvétel
ide
kattintva |
|
|
|
|
|